" I've got my freedom, I've got my bike
I am gonna use 'till the day I die "

Filip Svanberg

7 december 2014

Fjärde Mästerskapet i år!

Då har jag kört mitt fjärde Svenska mästerskap för i år, alla i olika cykel discipliner. BMX, 4X, DH och nu Velodrom/bancykel.

Jag ställde upp i två discipliner sprint och tidslopp. För att köra sprinten var man tvungen att kvala genom att köra ett flygande varv då man kör själv ett varv så snabbt som möjligt de åtta snabbaste gick vidare till matchsprinten. Själva matchsprinten kör man två och två först över mållinjen efter tre varv. Först till två segrar går vidare från 1/8 delen till 1/4 delen osv.

Tidsloppet kör man en kilometer på tid själv i banan. Lättare sagt än gjort ;)

Jag lyckades kvala in till sprinten med ett nytt personbästa på flygande varv och tog mig under 12 sekunder som var ett delmål som jag hade!
I matchsprinten fick jag möta Jonas Ahlstrand i 1/8 delen, mitt första heat körde jag bra jag la mig efter och var beredd på en sprint, hängde på bra men hade inte kraft att gå om. Andra heatet skulle jag vara mer taktisk och köra långsamt uppe i kurvan och sedan börja spurta i utgången av kurvan men han inte börja en fartökning innan däckfästet släppte och jag kanade ner. Där var det över för mig.
Slutade på en total sjunde plats där!

Tidsloppet var väl den grenen som jag kände skulle vara jobbigast för mig, längre tidsmässigt än vad jag är van med och mjölksyra som jag aldrig haft innan. Gick lite för hårt i början och fick syra bara efter nått varv sen så dalade farten för mig mer och mer. Men jag kom i mål utan nått vidare resultat men är jätte nöjd att jag fick chansen att testa på bancykel SM, ännu en rikare erfarenhet och känner att med mer träning så är allt möjligt! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar