" I've got my freedom, I've got my bike
I am gonna use 'till the day I die "

Filip Svanberg

13 maj 2013

Carbon vs aluminium?

Nu har jag kört på min Redline carbon hoj några veckor och jag har fått en del frågor om den. Därför tänkte jag berätta lite om vad jag tycker om cykeln!


Det är en Redline flight team carbon 2013, pro xl.
Samma storlek som jag hade innan men i stället för aluminium så är det en carbon ram!
Skillnaden är att ramen är lättare och framför allt mycket styvare detta för att inte cykeln ska flexa i starten eller hoppen.

Den största skillnaden jag känner av är starten, när grinden går och jag slänger fram kroppen och lägger tryck på pedalerna känner jag att jag får ut mycket mer kraft än med min gamla cykel. Det är en skön känsla när inget flexar utan all kraft går ner i marken, detta gör att jag blir mer explosiv på grinden och sprint sträckorna bli stabilare!


Den skillnaden jag känner av när jag hoppar och wheelar är svår att förklara men carbonen är mer stum än den gamla ramen. När jag trycker ifrån känns det som att cykeln vill bara framåt det blir lättare att accelerera på tekniska sträckor utan att behöva trampa.

Innan jag testade den var jag lite rädd att jag skulle tycka att den var för "stiff" men efter några varv på banan kände jag att den passar perfekt för min åkstil och jag trivs hur bra som helst med den!

Tusen tack till Blue and yellow för cykeln och all hjälp!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar